W dniu 31 października wygasną profile zaufane o ważności automatycznie przedłużonej podczas pandemii Covid-19. Profile zostaną unieważnione, nawet jeśli data wygaśnięcia profilu jest inna. Co należy zrobić?
Do milionów Polaków dotarł w ostatnich dniach od nadawcy PZePUAP SMS o treści: „Twoj profil zaufany wygasa 31.10.2023 r. Przedluz jego waznosc po zalogowaniu na konto. Wiecej informacji i podstawa prawna: gov .pl/profilzaufany/aktualności”.
Choć informacja nie zawiera polskich znaków, to nie powinien to być żaden phishing ani spam. Po prostu w ten sposób zostaliśmy poinformowani o końcu ważności naszego Profilu zaufanego. Mogliśmy już zapomnieć, że trzeba go własnoręcznie uaktualniać, ponieważ w czasie pandemii koronawirusa Profil Zaufany został przedłużony automatycznie.
Profil Zaufany – koniec ważności
Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata – podczas pandemii była ona automatycznie przedłużona. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, ważność profili trzeba przedłużać samodzielnie.
Jeśli po zalogowaniu się na swój profil zaufany w polu Sposób utworzenia/przedłużenia widzisz informację „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, to Twój profil zostanie unieważniony 31 października 2023 roku, nawet jeśli widzisz inną datę wygaśnięcia profilu.
Profil Zaufany – jak przedłużyć ważność profilu?
- Ważność profilu możesz przedłużyć samodzielnie online na stronie pz.gov.pl. Wystarczy zalogować się do profilu zaufanego hasłem lub poprzez bankowość internetową.
- Następnie należy wybrać opcję: Przedłuż ważność lub zmień dane i na kolejnym oknie wcisnąć przycisk dalej.
- W następnym kroku potwierdzamy adres e-mail oraz numer telefonu
- Wpisujemy kod potwierdzający z adresu e-mail oraz kolejny kod z wiadomości SMS.
- Na koniec trzeba ponownie się zalogować, co w przypadku bankowości oznacza przejść do strony swojego banku, aby potwierdzić przedłużenie profilu.
- Powinieneś dostać potwierdzenie przedłużenia ważności profilu
Warto pamiętać:
Możesz też wypełnić wniosek i potwierdzić go w punkcie potwierdzającym.
Profil Zaufany nie został przedłużony?
Jeśli wystąpił błąd podczas autoryzacji przedłużenia ważności profilu zaufanego w zewnętrznym dostawcy tożsamości, możecie otrzymać wiadomość:
„Zewnętrzny dostawca tożsamości zwrócił źle skonstruowaną odpowiedź. Skontaktuj się z administratorem systemu profil zaufany i poinformuj go o tym błędzie.”
Wtedy trzeba skontaktować się z administratorem usługi Profil Zaufany pod numerem telefonu lub mailem podanym na stronie.