Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

PZU promuje wiedzę o cyberbezpieczeństwie

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
pzu - cyberbezpieczeństwo
fot. materiały prasowe

Jedynie 4% Polaków deklaruje, że czuje się całkowicie bezpiecznie w Internecie – wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie PZU[1]. Ubezpieczyciel rusza z kampanią informacyjno-edukacyjną „A kto tu się podszywa?”, aby promować wiedzę nt. sposobów ochrony przed cyberzagrożeniami.

Polacy uważają, że upowszechnienie Internetu zwiększyło ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępstwa (68%). Ma to tym większe znaczenie, że niemal wszyscy korzystają z sieci co najmniej kilka razy dziennie (97%), a co drugi Polak praktycznie cały czas jest online. 

Jednocześnie niemal trzy czwarte Polaków (74%) twierdzi, że zagrożenia dynamicznie się zmieniają i stale pojawiają się nowe. Co druga osoba ma poczucie, że tak naprawdę nie ma skutecznych sposobów na cyberprzestępstwa.

Nie dziwi więc, że prawie wszyscy odczuwają w jakimś stopniu niepokój przed byciem oszukanym w sieci. Jedynie 4% badanych zadeklarowało, że czuje się całkowicie bezpiecznie w Internecie. 

– Cyberoszuści atakują nas coraz częściej. Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy potrzebują przede wszystkim praktycznych wskazówek, jak zabezpieczyć się przed atakami. Nie chcą być natomiast straszeni samymi zagrożeniami. Dlatego w naszej kampanii postawiliśmy na to, aby dzielić się konkretnymi poradami, które pomogą uchronić się przed oszustami – mówi Rafał Kałęcki, dyrektor biura prewencji PZU.

Widać, że Polacy dość dobrze orientują się w rodzajach cyberzagrożeń. Aż 95% zna co najmniej jedno. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się fałszywe zbiórki pieniędzy (74%), telefony od osób podszywających się (74%), niebezpieczne smsy z linkiem odsyłającym do fałszywej strony podszywającej się (71%).

Jak pokazują badania, sama znajomość zagrożeń nie daje jednak poczucia pełnego doinformowania. Polakom brakuje praktycznej wiedzy, jak sobie z nimi radzić. Daje to dużą przestrzeń do działań edukacyjnych. Otwartość na poszerzanie wiedzy w tym zakresie jest duża. Polacy chcą wiedzieć więcej nt. sposobów ochrony przed cyberatakami i dostać skrypty zachowań w tym zakresie.

pzu
/
fot. materiały prasowe

„A kto tu się podszywa?”

W tym celu PZU rozpoczyna kampanię informacyjno-edukacyjną nt. cyberbezpieczeństwa „A kto tu się podszywa?”. W ramach swoich aktywności ubezpieczyciel chce dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. PZU uruchomiło specjalną stronę www.niedajsiepodszyc.pl, na której dostępne są liczne materiały informacyjne i edukacyjne dot. zagrożeń cyber i praktyczne porady, jak się przed nimi uchronić. 

– Chcemy z naszymi działaniami propagującymi wiedzę o cyberbezpieczeństwie trafić do jak najszerszego grona odbiorców, także tych, którzy rzadziej są obecni w świecie online. Dlatego bardzo nas cieszy współpraca nawiązana z Policją, dzięki której wspólnie dotrzemy z informacjami do jeszcze większej liczby Polaków – dodaje Rafał Kałęcki.

Ekspertem merytorycznym przy tworzeniu treści jest Niebezpiecznik.pl, który prowadzi portal o bezpieczeństwie i szkolenia z tego zakresu. Przy kampanii PZU współpracuje merytorycznie również z Policją. Partnerstwo obejmuje także dystrybucję przez funkcjonariuszy Policji drukowanych ulotek dla dorosłych i dla dzieci w ramach organizowanych przez policjantów spotkań ze społecznościami lokalnymi i w środowisku szkolnym.

Materiały stworzone w narzędziach AI

To pierwsza kampania w PZU, w której materiały graficzne: postaci, spoty wideo oraz keyvisual, zostały wygenerowane w całości w narzędziach AI. Wykorzystanie nowatorskiej technologii nawiązuje wprost do tematu cyberbezpieczeństwa i wzmacnia przekaz kampanii, która ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod inne osoby.

Kampania będzie trwać do 31 października 2024 r.

_________________________________________

[1] Postawy wobec cyberzagrożeń, badanie jakościowo-ilościowe; badanie jakościowe: 8 miniFGI; badanie ilościowe: CAWI, N=1200, próba reprezentatywna Polaków w wieku 18-65 lat, KANTAR, czerwiec - lipiec 2024 r. 

 

Materiał z serwisu partnerskiego Cyfrowa Gospodarka