Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Polskie firmy mają szanse na rozwój eksportu do Japonii

Jacek Pochłopień
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Polskie firmy mają szanse na rozwój eksportu do Japonii
Polskie firmy mają szanse na rozwój eksportu do Japonii
Materiały prasowe

Polsko-Japońskie Forum Eksportowe w Osace, zorganizowane podczas EXPO 2025, pokazało szanse na rozwój współpracy firm z obu krajów. Dotyczą one również najnowszych technologii. Polskie firmy mogą mieć interesującą dla Japończyków ofertę, do pokonania są m.in. bariery kulturowe.

W wydarzeniu, które odbyło się 20 maja, wzięło udział ponad 300 przedstawicieli świata biznesu, nauki, mediów oraz przedstawicieli władz z Polski i Japonii.
Podczas otwarcia Michał Jaros, wiceminister rozwoju i technologii stwierdził, że Japonia jest jednym z najważniejszych partnerów gospodarczych Polski w Azji.
– Polskę i Japonię łączy etyka pracy, zaangażowanie i wspólna wizja zrównoważonego rozwoju – powiedział Michał Jaros.

Andrzej Dycha, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, organizatora wydarzenia, podkreślił z kolei, że Japonia była jednym z pierwszych krajów, które dostrzegły potencjał transformującej się Polski na początku lat 90.
– Dziś współpraca wykracza daleko poza przemysł – obejmuje również usługi, innowacje i rozwój talentów. Tysiące Polaków pracuje w firmach z japońskim kapitałem, tworząc mosty między naszymi krajami. To pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w polskich specjalistach – powiedział prezes PAIH.

IT, gaming i szanse w przemyśle

Wiodącymi branżami podczas Forum było IT i fintech, gry wideo, zielone technologie (wodór), medycyna i farmacja, sektor rolno-spożywczy (w tym agri-tech, agricultural technology) oraz kosmetyczna, czyli te, gdzie istnieje największy potencjał eksportowy do Japonii. W programie przewidziano panele dyskusyjne, wystąpienia i prezentacje pokazujące możliwości nawiązania współpracy z polskimi firmami oraz przybliżające sytuację w polskiej gospodarce, w tym w obszarze transformacji: cyfrowej i zielonej. Firmy z branży rolno-spożywczej prezentowały się w Strefie Polskich Smaków, powiązanej z programem Poland Tastes Good.

Piotr Mieczkowski, członek zarządu Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland, podczas półgodzinnej prezentacji zaprezentował w Osace polski sektor IT.
W rozmowie z DGP zwrócił on uwagę, że ze względu na naturalne bariery, odległość czy różnicę strefę czasową, przedsiębiorcy z Polski reprezentujący sektor IT czy ICT koncentrowali się na innych rynkach. Potencjał w relacjach z Japonią pozostał niewykorzystany. Tymczasem, jak zauważył Piotr Mieczkowski, oba kraje mierzą się z podobnymi problemami, takimi jak na przykład starzejące się społeczeństwo czy transformacja energetyczna. Do tego dochodzi ważny niuans: Japonia co do zasady częściej woli zaimportować niż wyeksportować do Polski usługę. Przy czym nie dotyczy to największych japońskich korporacji, oferujących gotowe rozwiązania i zainteresowanych ekspansją.

Piotr Mieczkowski w rozmowie z DGP podał przykład misji gospodarczych do naszego kraju, która była zainteresowana ściąganiem start-upów do Japonii, aby na miejscu przygotowywali potrzebne rozwiązania.
– Polskie firmy, na przykład software house'y tworzące oprogramowanie, mają szansę, aby znaleźć dla siebie miejsce w Japonii – stwierdził.
Generalnie rekomenduje on polskim firmom zainteresowanie rynkiem B2B, wśród najbardziej perspektywicznych obszarów wymieniając przemysł, wsparcie produktywności, działanie czujników, automatyzację, a także sektor energetyczny.
– Japonia nam się kojarzy z robotami, ale nadal duża część procesów biznesowych nie jest zautomatyzowana – zauważył Piotr Mieczkowski.
W jego ocenie ciekawym obszarem jest gaming, w Kraju Kwitnącej Wiśni niezwykle popularny.

Pytany o bariery, Piotr Mieczkowski na pierwszym miejscu wymienił różnice kulturowe. Chodzi o zaufanie, podejście, pokazanie swojej twarzy, z Japończykami się dłużej buduje relacje.
– To nie jest tak, że się spotkam na jakiejś konferencji, przekażę wizytówkę i już nawiązałem kontakt. Potem e-mail, dwie wideo rozmowy i mamy kontrakt. Japonia jest tradycyjnym krajem. Tu jest inne podejście do biznesu – tłumaczy Piotr Mieczkowski i dodaje: najlepiej mieć w Japonii swoją reprezentację, przedstawiciela, być członkiem odpowiedniej izby gospodarczej.

Podczas Polsko-Japońskiego Forum Eksportowego doszło też do wydarzenia biznesowego: spółka FLUID DESK uroczyście podpisała wyłączną umowę dystrybucyjną z PIPE DESIGN Inc. z siedzibą w Osace, dotyczącą wprowadzenia platformy FLUID DESK BIM na rynek japoński. To kompleksowa platforma modelowania informacji o budynku a japoński partner, jak podkreślano podczas uroczystego podpisania umowy, ma do niej ofertę komplementarną. Jak wynikało z wypowiedzi przedstawicieli obu firm, zawarcie tego kontraktu poprzedziły 2-3 lata rozwijania wzajemnych relacji.

Polskie innowacje na EXPO 2025

Polsko-Japońskie Forum Eksportowe było jednym z najważniejszych wydarzeń towarzyszących obecności Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Jacek Tomczak, komisarz generalny sekcji polskiej wystawy, podkreślił podczas otwarcia Forum, że udział w Expo 2025 jest dla Polski strategiczną szansą.
– To globalna platforma, na której prezentujemy nasz potencjał gospodarczy, naukowy i kulturowy – od muzyki Chopina po innowacje w kluczowych sektorach. Hasło „Dziedzictwo, które napędza przyszłość” odzwierciedla naszą ambicję: pokazać światu nowoczesną Polskę opartą na wartościach, wiedzy i partnerstwie. Expo to przestrzeń, w której budujemy relacje, nawiązujemy realne kontakty biznesowe i wzmacniamy obecność Polski na arenie międzynarodowej – wyliczał Jacek Tomczak.
Pawilon Polski promuje między innymi innowacyjność polskich firm, potencjał technologiczny oraz gotowość do współpracy międzynarodowej. Uroczyście otworzono go 13 kwietnia, już w pierwszych dniach maja liczba odwiedzających przekroczyła 100 tysięcy.

Podczas otwarcia Forum wystąpili również Paweł Milewski, ambasador RP w Japonii, Kazushige Nobutani, dyrektor generalny Biura Kansai z Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI), Hironari Furukawa, członek Rady Wykonawczej i Wiceprzewodniczący Komitetu Biznesu Międzynarodowego z Izby Przemysłowo-Handlowej w Osace oraz Aya Wada, dyrektor generalny Biura Strategii Gospodarczej w rządzie miasta Osaka.

Unia Europejska sprzyja relacjom z Japonią

Jednym z gości specjalnych był Janusz Lewandowski, ekonomista i poseł Parlamentu Europejskiego, który podczas swojego wystąpienia opowiedział o polskim potencjale eksportowym Polski.
– Kluczowym narzędziem zacieśniania więzi polsko-japońskich jest Umowa o Partnerstwie Gospodarczym pomiędzy Unią Europejską a Japonią – największa dwustronna umowa handlowa w historii Europy. Dla Polski to realna szansa na rozszerzenie eksportu i obecności na rynkach azjatyckich. W czasach globalnych napięć gospodarczych, tak silne i oparte na zaufaniu partnerstwo nabiera szczególnego znaczenia – podkreślił Janusz Lewandowski.

Organizatorem Polsko-Japońskiego Forum Eksportowego w Osace była Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Program został przygotowany we współpracy i partnerstwie z: Ambasadą Rzeczypospolitej Polskiej w Tokio, Ministerstwem Gospodarki, Handlu i Przemysłu Japonii (METI), Izbą Handlowo-Przemysłową w Osace (OCCI), Centrum Promocji Biznesu Międzynarodowego (IBPC) Osaka, Korporacją Itochu, JETRO Japonia, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR), Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji, miastem Osaka, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Polsko-Japońską Izbą Handlowo-Przemysłową, Polską Izbą Gospodarczą Wyrobów Medycznych oraz Szkołą Główną Handlową w Warszawie.

Jacek Pochłopień