Analizę stanu półki sklepowej w celu weryfikacji, czy produkty danej firmy zostały odpowiednio wyeksponowane i spełniają kryteria właściwego ułożenia, można przeprowadzić już w niecałą minutę. Wszystko dzięki wsparciu nowoczesnych technologii.
Klient patrzy i kupuje
Analiza półek sklepowych ma na celu optymalizację ekspozycji produktów w punktach sprzedaży. Pomaga ona zrozumieć, jak produkty są rozmieszczone, w jaki sposób zajmują miejsce na półkach oraz jakie efekty przynosi ich lokalizacja. Mówiąc wprost, im lepsza ekspozycja, tym skuteczniejsza sprzedaż.
Co do zasady, analiza taka możliwa jest głównie poprzez wysyłanie do sklepów kontrolerów czy opiekunów produktu, którzy mogą na własne oczy sprawdzić co i jak powinno wyglądać. Taki opiekun może monitorować dostępność produktów, jego praca pozwala na unikanie braków towaru i tym samym poprawia to obsługę klientów. Równie ważny jest fakt, że poprzez lepsze rozmieszczenie i wyróżnienie kluczowych produktów możliwe jest zwiększenie sprzedaży. Takie działania jednak trwają, co wydłuża czas pracy kontrolerów, jak również jej jakość, jeśli tego typu wizytacji sklepów jest kilka czy kilkanaście dziennie.
Technologia zweryfikuje, co jest na półkach
W pracy opiekunów produktów może pomóc technologia wykorzystująca sztuczną inteligencję. Mowa tu między innymi o takich rozwiązaniach jak platforma Digital Shelf Recognition od Asseco. Firma zaproponowała wprowadzenie mocno innowacyjnego podejścia do zarządzania półką sklepową, wykorzystując zaawansowane technologie sztucznej inteligencji i rzeczywistości rozszerzonej. Rozwiązanie umożliwia analizę zdjęć półek wykonanych za pomocą urządzeń mobilnych trzymanych w rękach kontrolera, przekształcając je w cenne dane biznesowe i wskaźniki efektywności (KPI).
- Rozwiązanie Digital Shelf Recognition wykorzystujące AI do analizy obrazu i skanowania półek w sklepach może działać w wersji offline i online. Budując model AI, uczymy go rozpoznawania produktów na półkach sklepowych. Dzięki temu automatyzujemy proces, który do tej pory był wykonywany manualnie, przez terenowe siły sprzedaży naszych klientów. W przypadku wersji online konieczne jest oczywiście połączenie internetowe, ponieważ urządzenie nie posiada modelu AI zaszytego w sobie. Wysyłamy zdjęcie, które robimy przy półce na serwer, następnie model musi je przeprocesować i wynik wraca do pracownika. Trwa to zazwyczaj kilka sekund, ale wszystko jest uzależnione od połączenia internetowego – zauważa Marcin Grzegorczyk, Dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży w firmie Asseco Business Solutions.
Opiekun produktu ze wsparciem AI
Główną zaletą systemu jest jego zdolność do dostarczania szczegółowych analiz w czasie rzeczywistym. Użytkownicy mogą identyfikować luki w dostępności produktów, weryfikować zgodność z planogramami (graficzne odwzorowanie przestrzeni sprzedażowej obejmujące wyposażenie sklepu) oraz optymalizować ekspozycję towarów. Narzędzie wspiera również monitorowanie udziału półkowego i skuteczności działań promocyjnych, co pozwala lepiej dostosować strategie sprzedażowe.
- Drugą, alternatywną wersją, która jest bardziej popularna i w zasadzie większość wdrożeń realizujemy w ten sposób, jest wersja offline, gdzie model jest bezpośrednio zainstalowany na urządzeniu. W momencie, kiedy robimy zdjęcie, zaczyna się skanowanie półki i w przeciągu dwóch do trzech sekund dostajemy wyniki badania – dodaje ekspert.
Działanie w trybie online, jak i offline jest szczególnie przydatne w warunkach ograniczonego dostępu do internetu. Wbudowana technologia skanowania 3D umożliwia dokładne odwzorowanie układu półki, co przyspiesza audyty i minimalizuje błędy ludzkie. Digital Shelf Recognition znajduje zastosowanie w szerokim spektrum działalności, wspierając firmy w osiąganiu lepszych wyników operacyjnych.
Bazę produktów do rozpoznawania budują pracownicy dedykowanego działu. Na potrzeby wdrożeń dla klientów tworzone są modele 3D. Przeważnie odbywa się to za pomocą skanowania 3D fizycznych produktów. Następnie powstaje ich cyfrowy obraz. Modele 3D zostają naniesione na szereg wirtualnych półek i sklepów, w zależności od tego, gdzie będą wykorzystywane. - I na tej wirtualnej rzeczywistości, którą zbudowaliśmy, uczymy się rozpoznawania produktów. Warto zauważyć, że tworzone przez nas modele uwzględniają różne warunki występujące w sklepach – takie jak zmienne oświetlenie zależne od pory dnia. W ramach testów symulujemy gorsze światło i uczymy model skuteczniejszego poruszania się w takich warunkach. Dodatkowo wspieramy model także realnymi zdjęciami ze sklepu, co pozwala osiągnąć skuteczność w rozpoznawaniu produktów na poziomie nawet 98 proc. – wskazuje Grzegorczyk.
LIDAR widzi więcej
Kluczowe w tej technologii jest wykorzystywanie urządzeń korzystających z technologii LIDAR, dzięki której działanie rozwiązania jest jeszcze bardziej skuteczne i przyjazne dla użytkownika. Podczas takiego badania skanujemy przestrzeń poprzez wypuszczenie chmury punktów, która tworzy model 3D zarówno samej półki jak i produktów na niej się znajdujących. Dzięki temu możemy niemal z każdej strony stworzyć obraz danej przestrzeni, zwiększając skuteczność analizy.
Platforma Asseco umożliwia także integrację z innymi systemami, co pozwala na pełną automatyzację procesów i lepsze wykorzystanie danych. Dzięki temu narzędzie zwiększa efektywność, obniża koszty i wspiera innowacje w zarządzaniu sprzedażą.
AI przyspiesza pracę
Głównym celem analizy stanu półki jest weryfikacja czy produkty danej firmy zostały odpowiednio wyeksponowane i spełniają kryteria właściwego ułożenia. Do niedawna przedstawiciele producentów robili to fizycznie, co zajmowało minimum 8-10 minut. - Dzięki wykorzystaniu naszego rozwiązania można taki czas skrócić do 30 sekund na jedną półkę. Jednocześnie dbamy o to, aby patrzeć na półkę jak najszerzej. Przy manualnym audycie, pewne kategorie produktowe mogły być pomijane ze względu na dłuższy czas potrzebny na ich sprawdzenie. Dzięki naszemu rozwiązaniu analiza szerszego zakresu produktów nie jest już problemem, a dodatkowe informacje ze sklepu wspierają podejmowanie bardziej precyzyjnych decyzji biznesowych – zauważa ekspert.
Co ważne, rozwiązanie od Asseco nie poprzestaje na samej analizie tego co się dzieje na półce sklepowej. Wykorzystuje zebrane informacje do tworzenia sugestii, nad jakimi aspektami należy się skupić, aby wygenerować większą wartość z wizyty pracownika działu sprzedaży. Przykładowo można podpowiadać, które produkty mają niski zapas i powinny być domówione, które w danym miejscu lepiej się sprzedają, które można inaczej lub lepiej wyeksponować, jakie miejsca są optymalne. To oczywiście zwiększa również obroty samych sklepów na danych produktach.