Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Data Governance i AI Governance w strategii sektora ubezpieczeń

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
wykres, dane
Getty Images

Coraz więcej firm z różnych branż, w tym z sektora ubezpieczeń, wykorzystuje narzędzia sztucznej inteligencji. Powinny być one w odpowiedni sposób zarządzane i monitorowane, aby były wykorzystywane w sposób etyczny i zgodny z regulacjami oraz przynosiły rzeczywistą wartość biznesową. Dlatego Data Governance i AI Governance powinny być częścią strategii biznesowej.

Instytucje finansowe, takie jak banki i ubezpieczyciele, mocno wspierają się zaawansowaną analityką w swojej działalności. W Grupie PZU funkcjonuje kilkaset modeli ML (uczenia maszynowego)/AI, które wymagają bieżącego aktywnego zarządzania i monitorowania. 

Potencjał tworzenia wartości poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji jest ogromny. Co jednak bardzo ważne, AI musi bazować na dobrej jakości danych (Data Quality) i uwzględniać aspekty właściwego zarządzania danymi (Data Governance). PZU ma wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu danymi i opracowane zasady Data Governance. Ponieważ w PZU uznano, że AI jest kluczowym obszarem rozwoju firmy, naturalnym stało się, że takie tematy nie mogły być wdrażane lokalnie, niezależnie od organizacji. Dlatego analogicznie zasady AI Governance czy szerzej Analytics Governance są bardzo podobne do zasad Data Governance, jako wręcz rozwinięcie tych ostatnich. Jest to kluczowe, gdy uświadomimy sobie, że nie ma AI bez dobrej jakości i zrozumienia danych. AI Governance stanowi niezbędny element właściwego podejścia do transparentnego stosowania sztucznej inteligencji oraz wdrażania kultury organizacji opartej o dane (Data Driven).

W związku z nadchodzącymi regulacjami dotyczącymi AI Act, Open Data i Data Governance, w PZU trwają prace nad rozszerzeniem zasad Data Governance i Data Quality o elementy Analytics Governance. W PZU działa zespół roboczy ds. zarządzania AI, w skład którego wchodzą przedstawiciele wielu obszarów biznesowych, technologicznych i formalno-prawnych, w celu opracowania przekrojowych regulacji i zasad dotyczących zarządzania oraz organizacji, wdrażania i monitorowania AI z wykorzystaniem technologii i metod analitycznych oraz kwestii etycznych i odpowiedzialności. 

PZU w swoich dokumentach kładzie nacisk na kulturę innowacyjności i odpowiedzialne podejście do wykorzystania danych i analityki, a także próbę oszacowania osiąganych efektów, tak aby klienci i akcjonariusze firmy byli w pełni świadomi tych działań i ich efektów. 

Spółka stopniowo zmienia procesy, aby stały się bardziej cyfrowe i automatyczne, oparte na rzeczywistych danych i wzorcach, a nie na ocenach eksperckich. PZU nie opiera się jednak całkowicie na systemach i modelach analitycznych. Działania proponowane przez systemy AI/ML są jedynie sugestiami i podpowiedziami, a decyzję zawsze podejmuje klient, pracownik wsparcia lub agent. 

Sztuczna inteligencja ma potencjał, aby zrewolucjonizować biznes i społeczeństwo. Jednak wdrażanie rozwiązań opartych na AI wymaga kompleksowego podejścia uwzględniającego kontekst danych i ich jakości oraz strategii zarządzania, która ma na względzie konsekwencje etyczne, prawne i społeczne ze stosowania AI. 

Materiał z serwisu partnerskiego Cyfrowa Gospodarka