Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

SentiOne szykuje odpowiedź na ChatGPT. Ma to być idealny model dla języka polskiego

Tomasz Jurczak
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
ChatGPT może asystować przy tworzeniu oprogramowania, także złośliwego.
ChatGPT może asystować przy tworzeniu oprogramowania, także złośliwego.
ShutterStock

- Firma zapowiada przygotowanie konwersacyjnej sztucznej inteligencji na wzór ChatGPT. Jednak w odróżnieniu od rozwiązania stworzonego przez OpenAI, ma być pozbawiona charakterystycznych dla niej błędów.

ChatGPT to chatbot wykorzystujący model języka GPT-3 opracowany przez OpenAI, służący do generowania odpowiedzi na dane wprowadzane przez użytkownika. Już wspiera m.in. badaczy przy pisaniu artykułów naukowych, a także uczniów przy pisaniu prac domowych. Najlepiej radzi sobie z językiem angielskim, choć inne języki w tym polski także obsługuje. W ciągu kilku tygodni ChatGPT stał się rewelacją na rynku i zyskał ponad milion użytkowników od 30 listopada 2022 roku. To świetny wynik, biorąc pod uwagę inne tego typu projekty oparte na sztucznej inteligencji. Google ogłosiło nawet plany włączenia funkcji chatbota AI do wyszukiwarki.

Nie brakuje jednak negatywnych głosów dotyczących ChatGPT. Wprost mówi się o zagrożeniach i ryzykach jak np. tworzenie przy udziale tego rozwiązania wiadomości phishingowych. Ponadto sztuczna inteligencja spod znaku OpenAI nadal się uczy, a więc trudno ustrzec się błędów w generowanych odpowiedziach. Rozwiązanie zdążyło być już znienawidzone nie tylko przez ekspertów od praw autorskich czy nauczycieli, ale także od naukowców zajmujących się etyką AI. Większość użytkowników na razie traktuje chatbota jako ciekawostkę, choć nie ma złudzeń, że prędzej czy później wielu będzie upatrywało w nim narzędzia do pracy.

Tymczasem polska firma SentiOne zapowiada, że jest w stanie stworzyć podobne rozwiązanie, z którego będzie mógł swobodnie korzystać także biznes, bez konieczności sprawdzania, czy odpowiedź generowana przez sztuczną inteligencję jest zgodna ze stanem faktycznym. - ChatGPT robi wrażenie, jednak przez to, jak został zbudowany, może wprowadzać w błąd lub szerzyć dezinformację, co jest nieakceptowalne, szczególnie w zastosowaniu biznesowym — mówi Bartosz Baziński, COO i współzałożyciel SentiOne. - Nasze modele sztucznej inteligencji są na bieżąco douczane na specjalnie przygotowanych tekstach i wiedzy dziedzinowej, testowane m.in. na zapisach rzeczywistych rozmów klientów z call center. Patrząc na nasze zasoby – zbiory danych i zespół – jestem przekonany, że nikt nie zbuduje lepszego modelu dla języka polskiego, a następnie dla innych języków europejskich, niż my.

Firma w komunikacie prasowym przedstawia trzy warunki, pozwalają jej zbudować takie narzędzie. Dzięki jedenastu latom monitorowania Internetu ma dostęp do nieprzebranej ilości danych publicznych, tekstów i wypowiedzi. Ma również doświadczenie w budowaniu skutecznego, autorskiego modelu AI opartego o sieci neuronowe, który rozumie ludzkie intencje na poziomie 96 proc. Dzięki licznym skutecznym wdrożeniom chatbotów i voicebotów u klientów biznesowych eksperci z SentiOne dysponują również dużym know-how oraz mają dostęp do danych dziedzinowych. Na razie SentiOne nie poinformowało, kiedy rozwiązanie analogiczne dla ChatGPT miałoby się pojawić na rynku.