Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Nowa rola aplikacji bankowych

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
bankowość
Materiały prasowe

Już od dawna dzięki smartfonowi i aplikacjom mobilnym można swobodnie kupić ubezpieczenie, bilet komunikacyjny czy choćby dostać zniżkę. PKO Bank Polski idzie dalej i oferuje swoim klientom więcej usług dodatkowych dzięki uruchomieniu specjalnej platformy. Będzie to swoisty marketplace, szczególnie interesujący również dla dostawców.

To, że banki nie są tylko od bankowania, wiadomo od dawna. Zresztą, samo bankowanie dzięki wykorzystaniu aplikacji mobilnych całkowicie zmieniło się przez ostatnie lata. Dlatego nie dziwi to, że banki oferują coraz to nowe funkcjonalności, aby ułatwić życie swoim klientom oraz zwiększyć zakres możliwości samej aplikacji. I oczywiście jej atrakcyjność. Dlatego coraz częściej decydują się wprowadzać usługi dodatkowe. To sposób na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku finansowym i odpowiedź na zmieniające się potrzeby młodych klientów.

Usługi dodatkowe, czyli co?

Usługi pozabankowe czy inaczej dodatkowe (ang. valueadded services) to wszystkie te usługi banku, z których można skorzystać za pośrednictwem serwisu transakcyjnego czy aplikacji mobilnej, ale nie dotyczą one bezpośrednio konta bankowego. Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że już teraz klienci kupują średnio 3,5 mln usług dodatkowych miesięcznie.

Warto zauważyć, że PKO Bank Polski od dawna oferuje w swoich kanałach różnego rodzaju usługi dodatkowe. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej IKO i serwisu internetowego iPKO klienci mogą załatwiać sprawy urzędowe, doładować telefon, kupić bilety komunikacyjne, zapłacić za parkowanie lub przejazd autostradą. We wszystkich kanałach bankowości elektronicznej bank sprzedaje miesięcznie ponad 1,5 mln doładowań telefonów.

Coraz więcej klientów kupuje też bilety komunikacyjne przez IKO. Tylko w maju ich sprzedaż wyniosła 1,7 mln sztuk. Dynamicznie rośnie także sprzedaż biletów parkingowych, w tempie 8 proc. miesięcznie. W tym roku klienci kupili też 800 tys. biletów autostradowych. Dużym zainteresowaniem cieszą się także karty podarunkowe (najszybciej rośnie sprzedaż Spotify, PaySafeCard, Empik GO i Xbox) oraz raporty i alerty BIK.

Rozwój kanałów cyfrowych i nowe technologie dają zupełnie nowe możliwości tworzenia oferty dopasowanej do stylu życia klientów. Banki, dzięki wiedzy na temat możliwości finansowych i skłonności zakupowych klientów, mają wyjątkową pozycję na rynku i mogą oferować usługi odpowiadające na konkretne potrzeby.

– Rozwój usług dodatkowych to element naszej strategii i ważna przewaga konkurencyjna, dzięki której chcemy oferować klientom zupełnie nową wartość. Jestem przekonana, że VAS-y są przyszłością bankowości, pozwolą nam odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów, a docelowo spowodują wzrost liczby młodych klientów – mówi Katarzyna Dziwulska, dyrektor pionu strategii i transformacji cyfrowej w PKO Banku Polskim.

PKO Bank Polski dynamicznie rozwija system usług pozabankowych w formie ogólnodostępnego i łatwego API (interfejsu programowania aplikacji).

Dla klientów i dostawców

Bank planuje współpracę z kolejnymi dostawcami z branż audiobooków, obsługi nieruchomości czy z serwisami streamingowymi, by dostarczać klientom nowe usługi cyfrowe. Dostawcy będą mogli w łatwy sposób połączyć się z bankiem dzięki innowacyjnej Platformie usług dodatkowych w chmurze przygotowanej przez spółkę PKO Finat. Dzięki wykorzystaniu API zewnętrzni dostawcy będą łączyć się z systemami Finat, a za ich pośrednictwem – z bankiem. To rozwiązanie ułatwiające i przyspieszające integrację oraz wdrożenie. Platforma pozwala w powtarzalny sposób dodawać kolejne niefinansowe usługi i produkty. Umożliwia także różne modele płatności, w tym opłatę jednorazową i subskrypcyjną, oraz sposoby sprzedaży, pojedynczo lub w pakiecie. W ten sposób będzie można zbudować marketplace usług dodatkowych, osadzony w aplikacji mobilnej IKO i serwisie internetowym iPKO, i szybko rozbudowywać ofertę usług dodatkowych.

– Rozwiązanie technologiczne, które zastosowaliśmy, aby ułatwić dostawcom podłączenie się z produktem lub usługą do naszego systemu, jest unikalne na skalę światową. Dzięki otwartej platformie API w chmurze integracja z bankiem nie wymaga dużych nakładów finansowych i trwa zaledwie kilka tygodni – mówi Radosław Janusz, dyrektor biura rozwoju usług dodanych i e-commerce w PKO Banku Polskim.

Co więcej, dzięki współpracy z PKO Bankiem Polskim zyskają także start-upy oferujące te usługi. W ramach programu Let’sfintech wybrane firmy będą miały możliwość sfinansowania kosztów integracji. Należy pamiętać, że to ogromna szansa dla start-upów, ponieważ 11 mln potencjalnych klientów bankowych stanowi wymarzony nowy rynek zbytu dla ich produktów i usług. Przy jednocześnie nadzwyczaj niskich kosztach ich pozyskania.

Warto przypomnieć, że zanim na nowej platformie pojawią się kolejne usługi dodatkowe, w serwisie internetowym iPKO i w aplikacji mobilnej IKO zostały udostępnione trzy nowe usługi: Telemedycyna, czyli konsultacje lekarskie przez internet, Bezpiecznie w internecie” (ochrona przed cyberzagrożeniami) i Bezpieczny Ekran (ubezpieczenie ekranu smartfona).

Materiał powstał przy współpracy z PKO BP

Materiał partnerski z serwisu Cyfrowa Gospodarka