Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Polacy pokochali mobilną bankowość

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
mobile
fot. materiały prasowe

Coraz więcej Polaków korzysta z usług bankowych za pomocą telefonu komórkowego. Świadczy o tym choćby ponad 7 mln aktywnych aplikacji IKO PKO Banku Polskiego.

Jak wynika z raportu NetB@nk, przygotowywanego przez Związek Banków Polskich, niezmiennie rośnie liczba klientów korzystających zdalnie z usług bankowych. Wskazują na to dane o liczbie umów dostępu do bankowości internetowej i aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych. Korzystanie z usług bankowych mobilnie jest proste, intuicyjne, a dodatkowo nie wymusza żadnych dodatkowych formalności.

W II kw. 2022 r. z mobilnych usług bankowych korzystało już ponad 18 mln użytkowników. To imponująca liczba, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że część klientów posiada kilka aplikacji do kont w różnych bankach. Łącznie liczba użytkowników bankowości mobilnej wzrosła o 3 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem oraz aż o 31 proc. wobec II kw. 2021 r.

Taka sytuacja spowodowana jest m.in. rosnącą inflacją i poszukiwaniem coraz atrakcyjniejszych ofert depozytów w różnych bankach, aby chronić oszczędności. Gdyby ktokolwiek miał otwierać konta oszczędnościowe czy lokaty w różnych bankach stacjonarnie, w oddziałach, nie byłoby to takie proste. Cały proces zabrałby mnóstwo czasu, a dodatkowo wiązałby się ze złożeniem wielu podpisów na dokumentach bankowych. Mobilna bankowość rozwiązała ten problem. Konto można założyć, nie wychodząc z domu, wyłącznie za pomocą telefonu, a otworzenie lokaty trwa kilkadziesiąt sekund.

Jak wskazują autorzy raportu, ponad 12 mln użytkowników usług bankowych można nazwać „mobile only”. Oznacza to, że logują się do aplikacji mobilnej przynajmniej raz w miesiącu, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości elektronicznej.

PKO Bank Polski liderem

Spośród użytkowników bankowych aplikacji mobilnych potężną grupą są klienci największego banku w Polsce, czyli PKO Banku Polskiego. Jego pozycję potwierdzają liczby: ponad 7 mln aktywnych aplikacji IKO i ponad 1,5 mld transakcji przeprowadzonych do tej pory o wartości 417 mld zł. Średnio codziennie w IKO realizowanych jest obecnie prawie 2 mln transakcji. Najczęściej użytkownicy robią przelew na rachunek — to 32 proc. z całości wykonywanych w IKO transakcji. Z kolei 27 proc. płaci Blikiem w internecie. Natomiast zbliżeniowo telefonem za pomocą HCE (host card emulation) dokonuje płatności 16 proc. użytkowników.

Za pomocą IKO można sprawdzić m.in. saldo i historię rachunku, zlecić przelew na numer rachunku bankowego do dowolnego odbiorcy, spłacić zadłużenie na karcie kredytowej, założyć lokatę czy doładować telefon na kartę. Ale to nie wszystko.

Na podstawie popularności aplikacji bankowej IKO widać, że klienci coraz częściej sięgają po bankowanie za pomocą mówionych poleceń. W ciągu ponad dwóch lat od uruchomienia asystenta głosowego IKO przeprowadził on już 2,15 mln rozmów z klientami i ma 800 tys. użytkowników. Oparty na sztucznej inteligencji system rozumie 320 tematów rozmów prowadzonych językiem naturalnym.

Przy pomocy asystenta można też skorzystać z narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Pozwala to dokonać przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Dodatkowo przy pomocy asystenta, oprócz analizy wydatków i oszczędności, można m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić Blikiem, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie.

Ostatnio w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego pojawiła się możliwość całkowicie zdalnego założenia dzieciom PKO Konta dla Dziecka oraz zamówienia karty debetowej PKO Junior z odrębnym rachunkiem. Za pomocą IKO klient może także zweryfikować tożsamość dzwoniącego do niego doradcy PKO Banku Polskiego. To skuteczny sposób przeciwko oszustom podszywającym się pod banki.

Nie tylko usługi finansowe

Dużą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletów komunikacyjnych. Od startu usługi w lipcu 2019 r. użytkownicy kupili w IKO prawie 26 mln biletów - najczęściej w Warszawie i Krakowie. Natomiast od momentu wprowadzenia w IKO opłat za autostrady, czyli od października 2020 r., kierowcy zapłacili za ponad 1,5 mln przejazdów przez bramki bez konieczności zatrzymywania się.

W aplikacji IKO użytkownicy mają też możliwość robienia przelewu split payment, korzystania z trybu ciemnego oraz Bliku zbliżeniowego. Są też funkcje płacenia za parkowanie czy otwierania konta „na selfie”. Aplikacja umożliwia również wgląd do kont z 11 banków, czyli sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji w ramach otwartej bankowości.

Materiał powstał przy współpracy z PKO BP

Materiał partnerski z serwisu Cyfrowa Gospodarka