Najprawdopodobniej już na jesieni klienci PKO Banku Polskiego będą mogli skorzystać z nowej usługi z zakresu odroczonych płatności. Wystarczy dokonać zakupu produktu w sklepie online, aby cieszyć się nim od razu. Natomiast spłacić transakcje będzie można w późniejszym, dogodnym dla siebie terminie w ciągu kolejnych 30 dni. W przyszłości także w ratach. To proste, łatwe i co ważne bezpieczne rozwiązanie.
Obecnie trwa program pilotażowy usługi według schematu „buy now, pay later” (BNPL). PKO Bank Polski będzie (prawdopodobnie) pierwszym bankiem w Polsce samodzielnie oferującym takie rozwiązanie i jednym z nielicznych na świecie z ofertą typu BNPL; co więcej - w przyszłości oferta skierowana będzie nie tylko do klientów banku.
Nowy wymiar innowacyjności
Nowoczesna bankowość to nie tylko innowacyjne, proste w obsłudze i intuicyjne aplikacje, serwisy transakcyjne, czy też armie botów i cyfrowi asystenci głosowi. Takie rozwiązania największy bank w Polsce wprowadza z powodzeniem od lat, co zarówno doceniają eksperci poprzez wysokie miejsca w światowych rankingach innowacyjności, jak i potwierdzają miliony klientów korzystający z usług banku na co dzień.
Innowacje jednak to także wychodzenie naprzeciw klientom i wprowadzanie produktów czy usług dostępnych do niedawna dla ograniczonej grupy użytkowników. Dlatego PKO Bank Polski jako jeden z pierwszych tak dużych graczy na rynku wkracza w obszar, do tej pory zarezerwowany wyłącznie dla fintechów, czyli nowoczesnych firm zajmujących się wycinkiem usług dla klienta, ale odznaczających się bardzo innowacyjnym podejściem. Największy polski bank tworzy i rozwija także kompleksową, nowoczesną i skrojoną do potrzeb klienta ofertę płatności, działającą także wtedy, gdy ktoś nie ma na koncie wystarczającej kwoty. Jak to będzie wyglądać?
Czym są odroczone płatności?
Płatność odroczona to nowoczesna forma płatności wykorzystywana przez wiele firm na całym świecie. Usługi typu „kup teraz, zapłać później” pozwalają płacić klientom za zakupione towary w terminie do kilkudziesięciu dni od daty zakupu lub na rozłożenie zobowiązania na dogodne raty. Nie zawsze przecież posiadamy na koncie odpowiednią sumę środków finansowych, aby zapłacić za potrzebne nam w tym momencie produkty.
Zazwyczaj konieczność wymiany zepsutej lodówki czy pralki spada na nas w najmniej spodziewanej chwili, np. przed wypłatą wynagrodzenia. Skąd zatem wziąć na to pieniądze? Kredyt lub pożyczka to rozwiązanie, na które nie wszyscy się decydują. Podobnie jak w przypadku karty kredytowej, należy złożyć odpowiedni wniosek, liczyć się później z prowizjami, opłatami i oprocentowaniem. Natomiast w schematach transakcji bazujących na płatnościach odroczonych klient weryfikowany jest w kilka sekund. Nie dostaje pieniędzy na konto, ale to operator dokonuje płatności za niego w sklepie. Towar tymczasem może już zostać wysłany do klienta bez żadnych opóźnień.
Jak działają odroczone płatności?
Płatności odroczone są niezwykle proste i intuicyjne w obsłudze. Klient kupuje produkt w sklepie online i przechodzi całą procedurę znaną nam z oferty e-commerce. Na etapie płatności system zapyta jednak, czy chcemy opłacić produkt sami za pomocą systemu BLIK, karty kredytowej, przelewu lub innej formy płatności. Ewentualnie, czy powinien to zrobić operator płatności odroczonych, z którego usług korzysta sklep.
Jeśli wybierzemy drugą opcję, następuje proces weryfikacji. Może on trwać od kilku sekund do maksymalnie kilku minut. Wszystko zależy od tego, czy już korzystaliśmy z usług odroczonych płatności danej firmy, czy musimy podać swoje dane osobowe do weryfikacji. Na podstawie zebranych danych operator usługi dokonuje błyskawicznej analizy kredytowej i przyznaje możliwość skorzystania z płatności odroczonej oraz definiuje limit takiej płatności. W kolejnym kroku klient zostaje poinformowany o opłaceniu zobowiązania wobec sklepu.
Na koniec drogą e-mailową lub poprzez wiadomość SMS jesteśmy informowani zarówno o wysokości zobowiązania, terminie płatności oraz co bardzo ważne - ewentualnym rozłożeniu płatności na raty, jeśli nie damy rady spłacić zobowiązania w określonym czasie. Okres, w jakim musimy dokonać zwrotu pieniędzy, jest oczywiście bezodsetkowy. Tak jak w przypadku karty kredytowej. Natomiast płatność ratalna najczęściej jest obarczona dodatkowymi kosztami. Nie płacimy jednak za samo korzystanie z oferty płatności odroczonych, nie jest to usługa abonamentowa.
Usługa z zakresu płatności odroczonych w PKO Banku Polskim
PKO Bank Polski pracuje nad własnym rozwiązaniem z zakresu płatności odroczonych. Znajdzie się ono we wszystkich sklepach w Polsce i na świecie akceptujących BLIKA oraz usługę „Płacę z iPKO” (pay-by-link w internecie). W pierwszej kolejności bank udostępni klientom możliwość odraczania spłat transakcji na 30 dni, a docelowo klienci będą mogli również rozkładać transakcje na raty. Aktywacja usługi będzie bardzo prosta, ponieważ wszystkie pola z danymi klienta banku wypełniane będą automatycznie. Z oferty płatności będzie można skorzystać zarówno w serwisie internetowym iPKO, jak i w aplikacji mobilnej IKO. I w tych serwisach będzie można zarządzać swoimi płatnościami.
Tym samym PKO Bank Polski wpisuje się w trend, jaki na całym świecie jest widoczny w najbardziej zaawansowanych fintechach, a w Polsce kolejny raz wyznacza trendy. BNPL to nie tylko usługa, ale całkowicie nowe podejście do innowacyjnej bankowości osobistej, skrojonej na miarę potrzeb każdego klienta i do niego dopasowanej.
Materiał powstał przy współpracy z PKO BP
Materiał partnerski z serwisu Cyfrowa Gospodarka