
Cyfrowa Gospodarka to kolejna edycja wydarzenia, które połączyło liderów rynku technologicznego, administracji oraz ekspertów. Przez 10 dni podczas transmitowanych wywiadów i dyskusji rozmawiano o kluczowych wyzwaniach oraz szansach związanych z cyfrową transformacją w Polsce.
Cyfrowa gospodarka 2025
Wśród poruszonych tematów było m.in. zastosowanie sztucznej inteligencji, blockchainu, przyszłość systemów finansowych, zmiany na rynku pracy, konsekwencje wprowadzenia cyfrowych pieniędzy, transformacja przemysłu, energetyki, sektora farmaceutycznego, rynku kapitałowego, a także cyberbezpieczeństwo oraz cyfrowe państwo.

Ważnym wątkiem było również prawo, zarówno krajowe, jak i unijne. Z jednej strony nadmierne regulacje uderzają w konkurencyjność Unii Europejskiej i utrudniają przedsiębiorcom rywalizowanie z firmami spoza UE. Z drugiej – upowszechnienie cyfryzacji oznacza nowe zagrożenia, zwłaszcza w zakresie pozyskiwania i wykorzystania danych. Jak znaleźć właściwy balans? Niezbędny jest dialog świata biznesu i decydentów.
Podczas rozmów w ramach Cyfrowej Gospodarki nie zabrakło także praktycznych informacji adresowanych do przedsiębiorców chcących w pełni wykorzystać potencjał, jaki stwarzają nowoczesne technologie. Projekt zwieńczyło spotkanie w siedzibie DGP z udziałem Krzysztofa Gawkowskiego, wicepremiera i ministra cyfryzacji.
Wszystkie dyskusje i wywiady można obejrzeć na cyfrowa-gospodarka.gazetaprawna.pl. 9 kwietnia w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej ukaże się również dodatek, w którym zostaną zebrane relacje z poszczególnych dni Cyfrowej Gospodarki. A jeszcze w kwietniu kolejna porcja dyskusji i debat, które mają na celu uchwycenie istoty zmian, jakie niesie cyfrowa transformacja oraz ich konsekwencji. Dziennik Gazeta Prawna jest partnerem ścieżki tematycznej „Cyfryzacja, technologie, innowacje” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Powiedzieli podczas dyskusji

Polacy muszą zmienić mentalność i nie bać się marzyć. Musimy zacząć patrzeć na innowacje nie tylko przez pryzmat spektakularnych odkryć. (…) To właśnie drobne, ewolucyjne zmiany często mają największy wpływ na realne życie i gospodarkę
dr hab. Michał Bernardelli, prof. SGH, Instytut Ekonometrii, AI Lab (Międzykolegialne Centrum Sztucznej Inteligencji i Platform Cyfrowych SGH)

Rynek kryptoaktywów jest faktem. Na razie go obserwujemy. Zastanawiamy się, czy jest przestrzeń do wykorzystania stablecoinów (…). Myślimy też, czy nie udostępnić naszym klientom tzw. portfeli, aby klucze do cyfrowych środków były przechowywane w bezpiecznym miejscu
Błażej Szczecki, wiceprezes Banku Pekao S.A. nadzorujący Pion Bankowości Detalicznej i Prywatnej

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje biotechnologię. Już teraz zaczynamy to dostrzegać. (…) Dzięki jej zastosowaniu jesteśmy w stanie przeszukiwać miliardy kombinacji molekuł, które mogą stanowić potencjał dla rozwoju nowych leków
dr Adriana Kiędzierska-Mencfeld, prezes zarządu Polpharma Biologics SA

Od ośmiu lat eksplorujemy kwestię blockchaina, mamy zgrany zespół fachowców, nie tylko z IT, lecz także z biznesu, z obszarów prawa. Stąd pomysł, żeby blockchain został wykorzystany w głównym obszarze działalności KDPW
Rafał Wawrzyniak, dyrektor zarządzający do spraw IT w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych

Poczta uzyskała zgodę Ministerstwa Aktywów Państwowych na wydanie prawie 200 mln zł na zakup rozwiązań związanych z tzw. twardą infrastrukturą (…). Inwestujemy już w centralizację systemów, aby móc m.in. elastycznie tworzyć i modyfikować produkty
Dariusz Śpiewak, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. cyfryzacji

Kluczowy będzie (…) rozwój infrastruktury umożliwiającej pełne wykorzystanie potencjału cyfrowej transformacji energetyki. Do tego niezbędny jest dostęp do najnowszych światowych technologii, aby je wykorzystywać i na ich bazie tworzyć własne rozwiązania
Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska

Firmy muszą mieć odpowiednią wiedzę w obszarze cyberbezpieczeństwa. (…) W naszym Centrum Doświadczeń Cyberbezpieczeństwa można się bezpiecznie zmierzyć z realną, zbliżoną do prowadzonego biznesu sytuacją kryzysową, wziąć udział w symulacji
Piotr Markowicz, dyrektor strategii i rozwoju ICT Orange

Jeśli sztuczna inteligencja jest zasilana danymi w zamkniętym środowisku informatycznym klienta, efekty jej pracy pozostają w ramach organizacji. Takie rozwiązanie zapewnia bezpieczeństwo danych i przewagę konkurencyjną
Marek Głazowski, prezes IFS odpowiedzialny za region Polski i Europy Wschodniej

Mamy ciekawe lata, rynek ubezpieczeniowy zaczyna być inaczej definiowany. To już nie tylko są firmy ubezpieczeniowe, ale stają się one częścią ekosystemu i konkurują z insurtechami z jednej strony, a z drugiej z takimi gigantami jak Amazon czy Apple
Michał Kopyt, członek zarządu PZU Życie, dyrektor Grupy PZU ds. IT

Kiedy weszliśmy do świata online w 2018 r., zaczęliśmy bezpośrednio patrzeć na klienta. (…) Nieco więcej jesteśmy w stanie powiedzieć o tym, kto gra. Możemy również prowadzić bezpośrednią komunikację, zarządzać relacjami
Maciej Kasprzak, dyrektor generalny linii biznesowej gier online w Totalizatorze Sportowym

Obecne możliwości pozwalają na tworzenie omniwersum, czyli wieloświata. Jesteśmy w stanie stworzyć cyfrowego bliźniaka całego zakładu produkcyjnego, ze wszystkimi robotami, liniami produkcyjnymi, z całym środowiskiem
Maciej Zieliński, prezes zarządu Siemens Polska
Partnerzy
