27 podmiotów przekazało Ministerstwu Cyfryzacji swoje opinie na temat projektu ustawy implementującej unijny akt o usługach cyfrowych (DSA) do krajowego porządku prawnego - poinformował resort w piątek. Dzięki niej ma powstać otwarte środowisko internetowe, w którym chronione są prawa użytkowników.
Wprowadzenie regulacji przestrzeni cyfrowej w Polsce
"Ta ustawa będzie krokiem naprzód w regulacji przestrzeni cyfrowej, zapewni równowagę pomiędzy innowacją, a bezpieczeństwem online" - powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski. Dodał, że "naszym celem jest stworzenie otwartego i uczciwego środowiska internetowego, w którym prawa użytkowników są chronione, a platformy działają z odpowiedzialnością społeczną". "Jesteśmy bardzo wdzięczni za wszystkie uwagi, które otrzymaliśmy podczas konsultacji" – zaznaczył wiceminister.
Opinie dotyczące implementacji unijnego aktu o usługach cyfrowych
Ministerstwo poinformowało, że 7 podmiotów swoje opinie na temat projektu ustawy implementującej unijny akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA) do krajowego porządku prawnego. Nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo użytkowników w sieci, wesprzeć walkę z nielegalnymi treściami w internecie oraz precyzyjnie uregulować kwestie związane z moderowaniem treści - przypomniano w komunikacie resortu.
Zakres i stosowanie unijnego rozporządzenia o usługach cyfrowych w UE
Unijny akt o usługach cyfrowych zaczął być stosowany w Unii Europejskiej 17 lutego 2024 r. Przepisy dotyczące bardzo dużych platform i wyszukiwarek internetowych obowiązują już od 25 sierpnia 2023 r. Za kontrolowanie przestrzegania przepisów DSA wobec tych dużych podmiotów odpowiada Komisja Europejska. Od 17 lutego br. rozporządzenie obowiązuje wobec wszystkich dostawców usług pośrednich (także tych mniejszych). Dostawcy usług pośrednich to np. serwisy społecznościowe, platformy handlu elektronicznego czy hostingodawcy (firmy, które udostępniają miejsce na serwerze, w których można przechowywać dane, strony internetowe).
Planowane działania w zakresie wdrażania systemu kar i jurysdykcji
Kolejnym etapem prac będzie m.in. dopracowanie systemu dotyczącego kar, precyzyjne określenie zakresu kompetencji, które będą przypisane UOKiK i UKE, aby uniknąć niejasności podczas egzekwowania prawa oraz przeanalizowanie, jakie aspekty ochrony konsumenta powinny być objęte jurysdykcją Prezesa UOKiK - zapowiedziało Ministerstwo. (PAP)
bk/ drag/